Rabu, 9 Jun 2010

Cadangan Jawapan Alih Bentuk Teks

Teks asal:
Cikgu Din melangkah masuk ke dewan dengan senyuman.
“ Siapa di sini telefon bimbitnya paling canggih”? Tanya Cikgu Din.
Kami saling berpandangan. Pelik dengan soalan Cikgu Din.

Cadangan jawapan:
Cikgu Din melangkah masuk ke dewan dengan senyuman. Cikgu Din ingin tahu sesiapa yang ada di situ yang mempunyai telefon bimbit yang paling canggih. Mereka saling berpandangan. Mereka berasa pelik dengan pertanyaan Cikgu Din itu.

Teks asal:
“ Wai Kit Cikgu,” jawab Fakrul .
“Telefon kamu ada kamera Wai Kit?” Tanya Cikgu Din lagi.
“ Ya cikgu , dua belas megapixel! ” Jawab Wai Kit bangga.

Cadangan jawapan:
Fakrul memberitahu Cikgu Din bahawa Wai Kit yang mempunyai telefon yang canggih. Cikgu Din inginkan kepastian sama ada telefon Wai Kit mempunyai kamera atau tidak.
Dengan rasa bangga, Wai Kit mengeyakannya. Menurut Wai Kit telefonnya mempunyai dua belas megapixel.

Teks asal:
“Cikgu nak pinjam, nak ambil gambar dengan kamu semua. Hari ini hari terakhir cikgu di sekolah ini.” Jelas Cikgu Din.
“Cikgu... cikgu kena berhenti mengajar?” Tanya Marina sambil memandang ke arah Cikgu Din.
Cikgu Din menggeleng sambil tersenyum.

Cadangan jawapan:
Cikgu Din menjelaskan/menyatakan bahawa dia ingin meminjam telefon itu kerana dia hendak bergambar dengan mereka. Menurutnya lagi hari itu ialah hari yang terakhir dia di sekolah itu. Sambil memandang Cikgu Din, Marina ingin tahu sama ada Cikgu Din diberhentikan mengajar atau tidak. Sambil tersenyum, Cikgu Din menggeleng-gelengkan kepalanya.

Teks asal:
“Cikgu tak cakap cikgu kena berhenti mengajar. Cikgu akan terus mengajar, tapi bukan di sekolah ini!” Jelas Cikgu Din.
Semua terdiam. Sedih. Geram dan kesal. Cikgu Din meneliti wajah kami semua.

Cadangan jawapan:
Cikgu Din menyatakan bahawa dia tidak diberhentikan mengajar. Menurutnya lagi dia akan terus mengajar tetapi bukan di sekolah itu. Mereka semua terdiam, sedih, geram dan kesal. Cikgu Din memandang wajah mereka semua.

Teks asal:
Kemudian dia menambah... “Oh ya, cikgu akan mulakan tuisyen di rumah cikgu. Setiap hari Sabtu, jam 10 pagi hingga 1 tengah hari. Kalau berminat, nanti cikgu berikan alamat!” Jelas Cikgu Din.

Cadangan jawapan:
Kemudian Cikgu Din menyatakan bahawa dia akan memulakan tuisyen di rumahnya. Kelas tuisyen itu akan diadakan pada setiap hari Sabtu, pukul 10.00 pagi hingga pukul satu tengah hari. Menurut Cikgu Din lagi, sekiranya mereka berminat, dia akan memberikan alamat kepada mereka nanti.

Soalan Alih Bentuk Teks Ujian OTI1 Tingkatan 6 Atas, Jabatan Pelajaran Terengganu

Alih bentuk bahasa petikan di bawah ini kepada bentuk prosa biasa dengan memindahkan bentuk dialog ke dalam cakap pindah. Petikan yang terhasil mestilah memperlihatkan ciri-ciri keutuhan satu wacana. [15]


Cikgu Din melangkah masuk ke dewan dengan senyuman.

Siapa di sini telefon bimbitnya paling canggih”? Tanya Cikgu Din.

Kami saling berpandangan. Pelik dengan soalan Cikgu Din.

Wai Kit Cikgu,” jawab Fakrul .

Telefon kamu ada kamera Wai Kit?” Tanya Cikgu Din lagi.

Ya cikgu , dua belas megapixel! ” Jawab Wai Kit bangga.

Cikgu nak pinjam, nak ambil gambar dengan kamu semua. Hari ini hari terakhir cikgu di sekolah ini.” Jelas Cikgu Din.

Cikgu... cikgu kena berhenti mengajar?” Tanya Marina sambil memandang ke arah Cikgu Din.

Cikgu Din menggeleng sambil tersenyum.

Cikgu tak cakap cikgu kena berhenti mengajar. Cikgu akan terus mengajar, tapi bukan di sekolah ini!” Jelas Cikgu Din.

Semua terdiam. Sedih. Geram dan kesal. Cikgu Din meneliti wajah kami semua.

Kemudian dia menambah... “Oh ya, cikgu akan mulakan tuisyen di rumah cikgu. Setiap hari Sabtu, jam 10 pagi hingga 1 tengah hari. Kalau berminat, nanti cikgu berikan alamat!” Jelas Cikgu Din.

(Dipetik dan diubahsuaikan daripada Berita Minggu, 21 Mac
2010, hal. 21)

Khamis, 6 Mei 2010

Alih Bentuk Teks Laras Bahasa Melayu Klasik

Alih bentuk bahasa prosa klasik di bawah ini kepada bentuk prosa biasa.

Pada ketika itu lalu ia membuat tapai dan dibubuhnya racun, lalu ditaruhnya di dalam dulang emas. Setelah sudah lalu disuruhnya persembahkan oleh dayang-dayangnya pada permaisuri. Dayang-dayang itu pergilah membawa persembahan yang ditaruh di dalam dulang yang amat majlis dan permai itu sehingga tiada tersangka, bahawa telah bercampur dengan racun.

Dayang-dayang itu pun berjalan menuju ke istana permaisuri. Setelah sampai dipersembahkannya persembahan itu dengan manis mukanya seraya berdatang sembah, katanya, “Inilah persembahan Paduka Liku yang tiada dengan sepertinya, yang diiringkan dengan sembah sujud, disuruh Paduka Liku persembahkan ke bawah duli tuanku.”

Permaisuri lalu menyambut dulang itu sambil memandang muka dayang-dayang yang tersenyum itu, serta disuruhnya dayang-dayangnya menyalin dulang itu. Lalu disalin dayang-dayanglah dulang itu. Setelah itu lalu kembalilah dayang-dayang itu dan dipersembahkannya apa-apa yang telah diperbuatnya itu.

Paduka Liku bersuka hati teramat sangat dan berfikir di dalam hatinya, “Pada hari inilah permaisuri itu akan mati dan akulah yang akan menggantikannya menjadi permaisuri. Jikalau Cendera Kirana yang memakan itu, nescaya ia pun akan mati juga dan anakku Galoh Ajeng akan aku jadikan tunangan Raden Inu Kartapati, supaya kerajaan negeri Daha dan Kuripan didudukinya semua, kerana patutlah ia menggantikan.”

Setelah yang demikian itu, lalu disuruhnya dayang-dayangnya keluar dan menutup pintu.

(Dipetik dan diubahsuaikan daripada Hikayat Panji Semirang, 1961: Kuala Lumpur; Pustaka Antara: halaman 20)

Alih Bentuk Teks Laras Dialog

Salam. Pelajar-pelajar sekalian. Saya berharap agar beberapa soalan yang saya kemukakan di bawah ini dapat dimanfaatkan. Cubalah jawab soalansoalan ini dengan sehabis baik dengan menjawab pada bahagian komen atau melalui e-mel.

Alih bentuk petikan di bawah ini kepada bentuk prosa biasa dengan memindahkan bentuk dialog kepada bentuk biasa. Petikan yang terhasil mestilah memperlihatkan ciri-ciri keutuhan satu wacana.

Ishak : (Memasang paip) Jadi tak mahulah awak budak tu kerja di sini?

Cik Puan : Budak mentah dari kampung… cuma pandai tumbuk sambal belacan saja, nak buat apa?
Ishak : Baru-baru memang tak tahu, nanti lama-lama pandailah dia, asal awak tunjuk ajar.
Cik Puan : Ya, pasal perempuan tu muda, pasal dia janda, katalah nak tolong, katalah kasihan! Saya tahu awak suka budak Siti tu kerja di sini, senang awak menjamu mata!
Ishak : (Ketawa) Dah tua-tua ni cemburu juga dia. (Menghisap paipnya) Sudahlah, tak usah sebut lagi pasal budak tu. Si Rosnah…tak nampak, ke mana?

Cik Puan : Sejak berhenti sekolah ni, Rosnah jarang di rumah. Hari ni dia keluar…katanya nak cari kerja di Kementerian Luar Negeri, jadi steno.

Ishak : Salah awak juga, anak perempuan tak diajar ke dapur, habis bila tak ada orang gaji, hah makan di kedai!

Cik Puan : Heh, jangan pandai cakap saja. Rosnah pandai buat kek moden. Saya ajar dia.




P&P Berbantukan Komputer.

Alih Bentuk Teks Laras Dialog

Alih bentuk teks berikut kepada bentuk prosa biasa.


Puteri Bongsu : Wah! Aku dengar kau nak jadi orang Bendahara. Tak lama lagi datuklah kau.
Bakar : Saya belum terima kerja itu. Bendahara tidak pula memaksa.

Puteri Bongsu : Kenapa Bakar? Kenapa tak terima? Orang lain tak akan berlengah menerima kerja tu. Ada peluang nak jadi orang besar.Bakar : Bukan senang nak jadi orang besar itu, cik puan. Bukan cik puan tak tahu.

Puteri Bongsu : Kau ni suka sangat merendah diri. Mengapa? Kalau sudah jadi orang Bendahara, bolehlah kahwin dengan anak raja.

Bakar : Manakan boleh si enggang berkahwin dengan si pipit?Puteri Bongsu : (Naik berang kerana Bakar belum faham perasaannya) Amboi, pandai sungguh si bayan ni berkata-kata!

(Dipetik dan disesuaikan daripada Mohamed Zahir Ismail, Bukit Puteri, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1996, halaman 153-154)

ALIH BENTUK TEKS LARAS SASTERA KREATIF

Alih bentuk bahasa di bawah ini ke dalam bentuk prosa biasa dengan memindahkan bentuk dialog ke dalam cakap pindah. Petikan yang terhasil mestilah memperlihatkan ciri-ciri keutuhan satu wacana.
“Wah, nampaknya angin kota sudah merasuk ke dalam otak dan hati kau. Mentang-mentanglah kausudah berasa nikmat tinggal di bandar besar…”

“Bukan begitu maksud aku, Apai. Bukan aku dah lupa daratan tapi soal kemajuan…,” balas Bintang.

“Lagi-lagi kaucakap fasal kemajuan! Kemajuan apa kalau sudah seminggu aku tak dapat menyumpit seekor rusa pun?”

“Alah…itu perkara kecil saja. Kalau api dah masuk, kita boleh beli peti sejuk. Boleh simpan macam-macam daging sampai beberapa hari…”

“Aku cakap fasal lain, kaucakap fasal lain. Inilah anak kalau tak mendengar cakap orang tua. Baru belajar tinggi sikit dah besar kepala.”

“Kerajaan tak mau masyarakat kita terus-menerus hidup terpencil. Tak ada klinik atau hospital tempat untuk berubat.”

“Selama ini apa yang kerajaan tahu tentang kita?”

“Itulah sebabnya kerajaan hendak membela kita sekarang. Kita perlu mengejar kemajuan.”

(Dipetik dan diubahsuaikan daripada cerpen Kemajuanku Bumiku Musuhku, Amin Minhad, Sayembara VII, DBP, hal. 58-59)

Selasa, 27 April 2010

Perjuangan Pertahankan BM Telah Dilakukan Sejak Kerajaan Melayu Melaka Lagi

Dicatat oleh Saifullizan Yahaya pada Selasa, April 27, 2010

Sebenarnya dalam proses memperjuangan bahasa Melayu (baca: mempertahankan BM) oleh orang-orang Melayu yang mencintai bahasanya, telah dilakukan sejak dahulu lagi. Ini dapat dilihat dalam catatan sejarah (sastera sejarah) yang dibuat oleh Tun Sri Lanang melalui bukunya Sejarah Melayu (SM).

Mungkin ramai para sarjana hanya melihat peristiwa Tun Mai Ulat Bulu menyindir kepelatan Makhdum Sadar Jahan menyebut beberapa patah perkataan dalam bahasa Melayu yang betul (baku) sebagai satu sindiran kosong sahaja atau unsur humor yang terdapat dalam SM.

Namun, kita harus sedar bahawa tujuan utama SM ditulis atau dibaiki oleh Tun Sri Lanang adalah atas titah Sultan yang berbunyi, " Bahawa beta minta perbuatkan hikayat pada Bendahara, peri peristiwa dan peraturan segala raja-raja Melayu dengan istiadatnya sekali, supaya diketahui oleh segala anak cucu kita yang kemudian daripada kita, diingatkannya oleh mereka itu, syahdan beroleh faedahlah ia daripadanya."

Memang Tun Sri Lanang telah menunaikan titah tersebut dengan sempurna sekali apabila dalam SM, bendahara tersebut telah menulis peri hal peraturan dan susur galur raja-raja Melaka. Tetapi apa yang menarik kesempatan atas titah tersebut turut dilaksanakan dengan menjadikan SM bukan semata-mata sebagai buku maklumat atau data tetapi sebagai satu 'petunjuk' kepada pewarisnya, iaitu bangsa Melayu untuk menjadikan SM sebagai cermin pandang belakang kepada kita yang mewarisinya.

Di sini kita harus berhenti sejak dan berfikir dengan logik bahawa apa gunanya Tun Sri Lanang menulis satu peristiwa Tun Mai Ulat Bulu menyindir gurunya tentang beza lidah Melayu dengan lidah Arab hanya untuk berlucu sahaja, sedangkan buku SM ditulis atas titah kerajaan (Sultan) yang akan menjadi rujukan kepada orang-orang Melayu? Oleh itu, tentu ada tujuan tersirat yang hendak disampaikan kepada kita.

Kembali kepada peristiwa Tun Mai Ulat Bulu menyindir guru bahasa Arabnya (sekali gus guru agama) itu, sehingga menimbulkan kelucuan kepada kita sebagai pembacanya, sebenarnya adalah satu ingatan kepada bangsanya bahawa dalam perjuangan (baca: pertahankan) bahasa Melayu, orang-orang Melayu mesti berani dan tidak bertolak ansur dengan mudah kepada bahasa lain walaupun diakui bahawa bahasa tersebut penting sebagai saluran ilmu pengetahuan.

Kita sedar bahawa pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, bahasa Arab menjadi bahasa ilmu kerana pada waktu itu agama Islam sedang berkembang mekar di bumi Melaka dan Nusantara, dan banyak ilmu pengetahuan baru adalah dalam bahasa Arab. Oleh itu, keperluan mempelajari bahasa Arab sangat dititik beratkan oleh kerajaan Melaka kerana tanpa bahasa Arab, orang-orang Melaka tidak akan maju.

Justeru, untuk mengetahui pelbagai ilmu tersebut dan tidak dilihat ketinggalan zaman, pihak kerajaan Melaka telah menyuruh anak-anak pembesar mempelajari bahasa Arab kerana dengan mengetahui bahasa tersebut segala ilmu pengetahuan akan mudah didapati.

Mungkin inilah yang juga terjadi pada waktu kini, apabila bahasa Inggeris menjadi bahasa (penyalur sahaja sebenarnya) ilmu sehingga pihak kerajaan terpaksa memberi perhatian kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa Inggeris dengan tanggapan tanpa mempelajari bahasa Inggeris, rakyat Malaysia akan ketinggalan dalam segala aspek ilmu.

Bukankah perkara yang berlaku dalam zaman kegemilangan Kerajaan Melayu Melaka telah berulang kembali dalam zaman kegemilangan Kerajaan Malaysia. Harus diingat sewaktu terjadinya peristiwa Tun Mai Ulat Bulu dan gurunya itu, kerajaan Melayu Melaka sudah terkenal di sebelah barat sehingga Alfonso d'Albuquerque telah menghantar pegawainya (wazir) dari Goa, India untuk melaporkan peri hal kebesaran Melaka.

Maka itu, peristiwa Tun Mai Ulat Bulu yang tidak bersetuju dengan Makhdum Sadar Jahan adalah sebagai 'petunjuk' bahawa Tun Sri Lanang berpendapat peristiwa 'kecil' ini sebagai penting sehingga terpilih ditulis dalam SM.

Dalam melihat konteks yang lebih luas, Tun Mai Ulat Bulu sebenarnya tidaklah menentang pengajaran ilmu dalam bahasa Arab kepada orang Melayu pada waktu itu TETAPI apa yang penting pengajaran ilmu itu mestilah dibuat dalam bahasa bangsa itu supaya ilmu itu dapat dihayati bukan sahaja dengan fikiran tetapi dengan jiwa bangsa tersebut.

Tetapi apa yang menarik juga nama sebenar Tun Mai Ulat Bulu ialah Tun Muyiddin, anak Tun Zanul Abidin, cucu Bendahara Paduka Raja. Adakah ini juga satu peristiwa yang berulang apabila PPSMI dimaklumkan olehnya sebagai dimansuhkan?

Sabtu, 24 April 2010

Analisis Kesalahan Bahasa

Kenal pasti kesalahan bahasa yang terdapat dalam petikan di bawah ini.
Bagi setiap kesalahan, jelaskan sebab kesalahan dan kemudian buat pembetulan.


Golongan remaja seharusnya berusaha untuk melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan. Hal ini demikian kerana merekalah yang akan mencorakkan negara ini pada masa akan datang. Walaupun begitu, penglibatan sesetengah remaja dalam gejala sosial amat membimbangkan kita. Penglibatan sesetengah remaja dalam penyalahgunaan dadah dan pelbagai jenayah sering dilaporkan. Antara langkah-langkah untuk menangani masalah ini, termasuklah mengadakan motivasi kepada mereka yang terlibat. Malangnya, usaha yang pihak kerajaan jalankan itu kurang bermakna. Untuk mempastikan remaja dapat melaksanakan tanggungjawab ini, kesedaran dan peranan semua pihak amatlah penting. Ertinya, bagi melahirkan remaja yang berkualiti perlu memberikan sumbangan mengikut keupayaan masing-masing.

CATATAN:
Boleh jawab melalui ruang komen, atau melalui e-mel, fnurbaya@yahoo.com.my
Tarikh akhir: 2 Mei 2010.
Untuk pelajar PUTRA, hanya jawapan dengan nama yang lengkap saja diterima. Nama timang-timangan tidak diterima.

Sabtu, 20 Februari 2010

KEKUATAN DAN KELEMAHAN JAWAPAN CALON BAHASA MELAYU KERTAS 2 UJIAN TOV 2010

BAHAGIAN B ( SOALAN RUMUSAN) – 20 MARKAH

Prestasi jawapan pelajar pada bahagian ini masih berada pada tahap sederhana dan tidak mencapai tahap yang dikehendaki. Terdapat perbezaan yang sangat ketara pencapaian markah antara pelajar kelas 6KPUA1 dan 6 KPUA2 yang menunjukkan pelajar 6KPUA1 mampu menjawab soalan lebih baik daripada pelajar 6KPUA2.

Kekuatan:

Pelajar yang dapat menjawab soalan ini dengan baik dapat mengenal pasti isi utama (IU) dengan tepat, mengemukakan 3 hingga 5 isi sampingan (IS), dan menulis kesimpulan dengan tepat. Susunan isi juga tersusun dengan baik seperti teks asal. Tidak terdapat kesalahan bahasa seperti kesalahan ejaan, kesalahan struktur ayat dan kesalahan imbuhan. Pelajar juga menulis rumusan dalam jumlah seperti yang telah ditetapkan dalam soalan iaitu antara 180 hingga 200 patah perkataan.

Kelemahan:

1.Kesalahan ejaan yang begitu ketara terutama dalam mengeja kata sendi nama yang masih dirangkaikan dengan kata nama (keliru dengan kata kerja pasif di-)
2.Mengabaikan aspek mekanis terutama tanda baca seperti noktah dan koma dan penulisan huruf besar dan huruf kecil. Ada tulisan pelajar yang sukar dibaca kerana terlalu kecil dan bentuk huruf yang tidak jelas.
3.Masih kedapatan pelajar yang masih terikut-ikut dengan cara menjawab soalan rumusan pada peringkat SPM dengan memulakan jawapan mereka dengan frasa “petikan membincangkan…
4.Ayat ditulis dengan panjang berjela-jela sehingga satu ayat ditulis dalam satu perenggan sahaja.
5. Dari aspek pemerengganan, kedapatan pelajar yang menulis lebih daripada 3 perenggan sedangkan soalan jelas menyatakan bahawa pelajar hendaklah menulis tidak lebih daripada 3 perenggan.
6. Jumlah perkataan yang melebihi jumlah yang telah ditetapkan menyebabkan ada pelajar yang bahagian kesimpulannya tidak dapat dinilai.
7. Tidak menulis jumlah bilangan perkataan pada akhir jawapan.
8. Menulis atau menyalin ayat daripada petikan secara bulat-bulat.
9. Membina ayat sendiri sehingga maksud ayat tersebut berbeza langsung dengan maksud asalnya.
10. Menulis Isi Utama (IU) dan kesimpulan (K) yang terlalu ringkas dan tidak lengkap.
11.Menyusun kedudukan isi sehingga bercampur aduk.
12.Menulis Isi Sampingan (IS) dalam perenggan pertama yang sepatutnya hanya diisi dengan Idea Utama (IU) sahaja.
13. Banyak melakukan kesalahan struktur ayat sama ada ayat tergantung (tiada subjek/ predikat) dan kesalahan struktur ayat pasif, contohnya:
-Dapat mempercepat pengeluaran secara besar-besaran dengan iklim dunia yang tidak menentu dalam jangka pendek. (Tiada subjek)
Seharusnya: Dalam jangka pendek, teknologi ini (subjek) dapat mempercepat pengeluaran makanan secara besar-besaran dalam keadaan iklim dunia yang tidak menentu.
-Kos penghasilannya yang rendah serta memberi keuntungan yang tinggi kepada pengeluar. (tiada predikat)
14.Melakukan kesalahan tatabahasa sama ada kesalahan frasa, imbuhan, kata pemeri mahupun kata sendi nama.
Contoh: mempercepatkan, …tidak menyedari tentang pengambilan makanan…, ..adalah makanan.., dan banyak lagi.
15.Memasukkan contoh-contoh sehingga rumusan menjadi terlalu panjang.
16.Tidak dapat membuat perbezaan antara fakta dan contoh.
17.Menggunakan penanda wacana seperti oleh yang demikian itu, namun begitu, kesimpulannya, tambahan pula, oleh sebab itu dan banyak lagi.

Jadi, pelajar-pelajar sekalian, elakkanlah daripada melakukan kesalahan-kesalahan di atas untuk ujian atau peperiksaan seterusnya.

Rabu, 10 Jun 2009

Ayat yang menyalahi hukum-hukum bahasa Melayu

AYAT TERGANTUNG
Ayat tergantung ialah ayat yang tidak mempunyai subjek atau predikat. Ayat-ayat sebegini kerap ditulis oleh pelajar-pelajar terutama calon-calon STPM akibat kelemahan mereka dalam aspek tatabahasa.

1. Ayat tanpa subjek
Contoh ayat:
- Dalam buku itu menghuraikan cara-cara membuat kuih-kuih tradisional masyarakat Melayu. (Sepatutnya: Buku itu meghuraikan cara-cara membuat kuih tradisional masyarakat Melayu)
- Di negara kita mempunyai banyak destinasi pelancongan yang menarik. (Sepatutnya: Negara kita mempunyai banyak destinasi pelancongan yang menarik.)

2. Ayat tanpa predikat
Contoh ayat:
- Tindakan pihak berkuasa dalam menangani isu rasuah dalam kalangan pegawai kerajaan. (Sepatutnya: Tindakan pihak berkuasa dalam menangani isu rasuah dalam kalangan pegawai perlu disegerakan)
- Golongan belia yang merupakan tunggak pembangunan negara. (Sepatutnya: Golongan belia yang merupakan tunggak pembangunan negara tidak boleh dibiarkan begitu sahaja oleh pihak kerajaan)

3. Kesalahan frasa kerja transitif - tidak diikuti oleh objek
Contoh ayat:
- Kehadiran pihak tuan akan menyerikan lagi majlis kami. (Sepatutnya: Kehadiran pihak tuan akan menyerikan majlis kami lagi.)
- Pemberita itu melaporkan dari Baikonur Cosmodrome, Khazastan. (Sepatutnya: Pemberita itu melaporkan berita dari Baikonur Cosmodrome, Khazastan.)

4. Ayat yang bermula dengan kata hubung
Contoh ayat:
- Justeru itu, semua pelajar dilarang membawa telefon bimbit ke sekolah.
- Manakala, semua peserta perlu melaporkan diri pada minggu depan.

5. Penggunaan kata tanya dalam ayat penyata
Contoh ayat:
- Pelajar itu tidak tahu mengapa dia gagal dalam ujian itu.
- Mereka tidak pasti siapa yang terlibat kemalangan itu.

6. Kesalahan struktur ayat pasif
Contoh ayat:
- Perkara itu saya belum putuskan lagi.
- Bas yang mereka naiki itu terlibat dalam kemalangan jalan raya.

7. Binaan idea ayat yang tidak berfokus
Contoh ayat:
- Langkah itu juga merupakan suatu penyelesaian bagi negara dan memupuk generasi muda ke arah Wawasan 2020.
- Huraikan dengan terperinci mengenai tajuk itu.

8. Komponen ayat yang tidak tepat
Contoh ayat:
- Kita perlu mengurangkan pengambilan makanan seperti minyak dan lemak yang berkolesterol tinggi.
- Apabila bencana berlaku seperti banjir dan kemarau, banyak harta benda yang musnah.

9. Kesalahan ayat pancangan komplemen
Contoh ayat:
- Kerajaan berusaha mengatasi masalah setinggan dalam kalangan penduduk bandar. (tiada kata hubung komplemen iaitu "untuk")
- Kami yakin pasukan hoki sekolah akan memperoleh kemenangan dalam perlawanan esok. (tiada kata hubung komplemen "bahawa")

10. Kesalahan ayat pancangan relatif
Contoh ayat:
- Punca tidak kurang pentingnya dalam hal ini ialah pengaruh media massa. (Tiada kata hubung relatif "yang")
- Beberapa orang disyaki menjadi anggota kumpulan ajaran sesat telah didakwa di mahkamah.

Ayat yang sempurna datang daripada amalan banyak membaca dan penguasaan ilmu tatabahasa.

PANDUAN MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN D (ANALISIS KESALAHAN BAHASA)

Salah satu soalan yang terdapat dalam soalan Bahasa Melayu Kertas 2 STPM ialah soalan Analisis Kesalahan Bahasa, iaitu terletak dalam Bahagian D. Dalam soalan ini, satu bahan rangsangan petikan akan dikemukakan dan di dalam petikan tersebut mengandungi beberapa kesalahan bahasa. Tujuan soalan ini dikemukakan adalah untuk menguji tahap penguasaan calon terhadap sistem bahasa Melayu terutama dari aspek morfologi dan sintaksis.

Calon dikehendaki menganalisis petikan tersebut dan mengenal pasti tiga perkara yang berikut;
o mengenal pasti kesalahan bahasa – 1m
o menjelaskan sebab kesalahan – 1m
o membuat pembetulan kesalahan – 1m

Peruntukan markah untuk bahagian ini ialah 15 markah dan calon hendaklah mengenal pasti sekurang-kurangnya 5 kesalahan bahasa dalam petikan. Keupayaan calon untuk mendapatkan markah yang cemerlang bergantung pada penguasaan topik sistem bahasa Melayu (tatabahasa) dalam Kertas Satu iaitu tajuk Morfologi dan Sintaksis.

Konsep kesalahan bahasa ialah penggunaan bahasa yang melanggar peraturan bahasa sama ada ejaan, perkataan, susunan frasa atau ayat. Jenis-jenis kesalahan bahasa boleh dibahagikan kepada beberapa jenis iaitu;

1. Kesalahan ejaan:
- ejaan kata asli bahasa Melayu
- ejaan kata pinjaman sama ada daripada bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa serumpun
- ejaan kata majmuk (termasuk pengejaan kata majmuk yang telah mantap penggunaannya - 15 perkataan)

2. Kesalahan morfologi
- Kata sendi nama
- Kata bilangan
- Kata pemeri
- Frasa kerja (frasa kerja transitif atau frasa kerja tak transitif)
- Hukum D-M
- Frasa yang lewah

3. Kesalahan sintaksis:
- Ayat tergantung (ayat tiada subjek/ predikat)
- Ayat pasif (ganti nama diri pertama/ kedua atau ganti nama diri ke-3)
- Struktur ayat tidak tepat
- Ayat yang kabur/ menyimpang makna

4. Kesalahan tanda baca:
- tanda sempang (-)
- noktah bertindih dsb.

Gunakan tanda sempang dengan betul, nanti kena lempang!

Saya dapati, belakangan ini terdapat ramai pengguna bahasa yang tidak menggunakan tanda baca dengan betul terutamanya tanda sempang (...