Soalan Analisis Kesalahan Bahasa dikemukakan dalan Kertas 2 Bahagian D. Soalan ini menghendaki calon mengenal pasti kesalahan bahasa dalam petikan yang diberi, menjelaskan sebab kesalahan itu, dan membetulkannya.
Perkara-perkara penting tentang Analisis Kesalahan Bahasa:
• 15 Markah
• Kenal pasti 5-7 kesalahan bahasa dalam petikan
• Kemukakan sebab kesalahan
• Tulis pembetulan bagi kesalahan tersebut
• Kenal pasti 5-7 kesalahan bahasa dalam petikan
• Kemukakan sebab kesalahan
• Tulis pembetulan bagi kesalahan tersebut
Jenis-jenis Kesalahan Bahasa Yang Sering Dikemukakan:
1.Kesalahan ejaan:
- kata Melayu asli
- kata pinjaman(Bahasa Inggeris dan bahasa-bahasa serumpun)
2. Kesalahan morfologi
- Kata sendi nama
- Kata bilangan
- Kata pemeri
- Kata kerja
- Hukum D-M
- Frasa yang lewah
3. Kesalahan sintaksis:
- Ayat tergantung (ayat tanpa subjek/ ayat tanpa predikat)
- Ayat pasif ganti nama diri
- Struktur ayat tidak tepat
- Ayat yang kabur/ menyimpang makna
- kata Melayu asli
- kata pinjaman(Bahasa Inggeris dan bahasa-bahasa serumpun)
2. Kesalahan morfologi
- Kata sendi nama
- Kata bilangan
- Kata pemeri
- Kata kerja
- Hukum D-M
- Frasa yang lewah
3. Kesalahan sintaksis:
- Ayat tergantung (ayat tanpa subjek/ ayat tanpa predikat)
- Ayat pasif ganti nama diri
- Struktur ayat tidak tepat
- Ayat yang kabur/ menyimpang makna
Contoh kesalahan:
- Di antaranya lebuh raya
- menelan berbilion
- berbillion
- Prasarana itu juga memanfaatkan pengguna
- Menghubungi antara satu tempat
(STPM 2001)
- adalah universiti
- terletak antara bandar raya pintar dengan …..
- di kedua buah kampus
- pelajar universiti lain tidak dapat dinikmati
- Dengan adanya tenaga pengajar …. dan sokongan padu daripada kakitangan pentadbiran.
(STPM 2002)
- seperti didakwa
- mereka timbulkan
- sebahagian besar anak-anak muda
- mengharapkan kepada
- setiap orang belia
(STPM 2003)
- Setiap orang pekerja
- Bagi kakitangan yang belum menerimanya diminta menghubungi
- menyatakan yang
- memperindahkan
- pamiran
(STPM 2004)
- berusaha menjadikan
- adalah asas penting
- di abad ke-21
- negara kita miliki
- optimistik pada perubahan
- merintis kepada perubahan
(STPM 2005)
- berusaha melahirkan
- menghormati kepada ibu bapa
- anti-sosial
- Manakala
- punca tidak kurang pentingnya
- kedua faktor tersebut
(STPM 2006)
- menelan berbilion
- berbillion
- Prasarana itu juga memanfaatkan pengguna
- Menghubungi antara satu tempat
(STPM 2001)
- adalah universiti
- terletak antara bandar raya pintar dengan …..
- di kedua buah kampus
- pelajar universiti lain tidak dapat dinikmati
- Dengan adanya tenaga pengajar …. dan sokongan padu daripada kakitangan pentadbiran.
(STPM 2002)
- seperti didakwa
- mereka timbulkan
- sebahagian besar anak-anak muda
- mengharapkan kepada
- setiap orang belia
(STPM 2003)
- Setiap orang pekerja
- Bagi kakitangan yang belum menerimanya diminta menghubungi
- menyatakan yang
- memperindahkan
- pamiran
(STPM 2004)
- berusaha menjadikan
- adalah asas penting
- di abad ke-21
- negara kita miliki
- optimistik pada perubahan
- merintis kepada perubahan
(STPM 2005)
- berusaha melahirkan
- menghormati kepada ibu bapa
- anti-sosial
- Manakala
- punca tidak kurang pentingnya
- kedua faktor tersebut
(STPM 2006)
Tugasan:
Cari jawapan dan bandingkan jawapan anda dengan jawapan yang akan saya sediakan. Anda juga boleh menjawab dengan menggunakan ruangan komen pada bahagian bawah ini.
1 ulasan:
1
Catat Ulasan